Lördag

Löste sig med översvämningen i tvättstugan igår, så fick allt tvättat. Dock inte allt torrt innan tvätt o torktiden var slut, så hänger lite tvätt här i vardagsrummet nu.

Igårkväll blev det en skön ensam kväll hemma. Behöver det ibland. Åt god mat: lax, färsk potatis, ananassås o sallad. Mmm klar favorit! Och sen lyxade jag till det med chips och vattenmelon till filmen En prinsessas dagbok. Fick även lite tid över och laddade upp en del bilder på facebook. Från sådär första halvan av 2011. Som sagt bättre sent än aldrig! =)

Har förresten fått mitt första buzzadorpaket från Buzzador innehållandes Dove intensivbalsam. Har inte hunnit testa det själv än, men kommer med ett omdöme så fort jag gjort det. Ska även ta med mina prover (50 ml) till lägret och dela ut några där. Men är det någon av er som läser min blogg och vill testa balsamet, så meddela mig så kan jag ge/ skicka ett till dig. (Beroende på om jag kan komma förbi och lämna det direkt till dig eller inte.)

Och är det någon som skulle vilja bli buzzador så kan man blir det om man följer den här länken så det framgår att det är jag som har bjudit in dig (mitt användarnamn som buzzador är sannaanna): https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=SE&refstr=sannaanna

Nu ska jag ta och dricka upp min cappuccino och fixa mig i ordning. Sen blir det en promenad till stan för att fixa lite till min packning för lägret. Och sen ska jag packa. Åker till Åhus imorgon förmiddag, så vill helst ha packat det mesta idag.

Tvätt - kaos!

Idag är det tvättande som gäller.. och sen ska jag nog ta mig upp på vinden och hämta ner min ryggsäck. Så man kan börja packa sen. Vill typ åka på läger nu, inte vänta i två dagar till.. Fast egentligen är det ju ingenting som stoppar mig, förutom att jag inte är uppsatt på något och framförallt inte är inplanerad i maten förrän på söndagkväll.. Men kan nog sysselsätta mig ändå. Även fast det rycker i lägertarmen och att få träffa alla sina härliga och underbara scoutvänner.. Kan ju faktiskt inte ens räkna på hur många vänner och bekanta jag kommer ha på lägret. Känns som att chansen är stor att man går in i alla efterhand som man tar sig över lägret. Har ju redan sett en av mina vänner från Irland när han stod i rinkaby och väntade på att ta sig över vägen i onsdags. Det var lite otippat!

Passande nog, eller opassande nog var det översvämning i tvättstugan när jag kom ner.. Jejj, varför just idag. Vågar inte riktigt lägga i ny tvätt före översvämningen är fixad, annars kommer det ändå bara blir mer vatten där eftersom det är golvbrunnen som svämmat över. Suck, får väl se om jag hinner tvätta mina resterande tvättar under resten av tvätttiden eller om jag ska ta med en del hem till Åhus och få det tvättat där istället på söndag. Är ju alla underkläder kvar och tvätta och det är ju just dem som jag verkligen behöver få tvättade.

Ajja, får väl snart ta och åka ner och kolla om det är åtgärdat än, ringde och felanmälde det för en halv timme sen.

Torsdag, snart WSJ

Är mycket planerande här nu.
Snart lägerdags, vilket innebär en del att fixa och trixa med och framför allt packa. Två veckors lägerliv innebär ju en del packning. =) Fast funderar på att lägga av kläderna lite hemma hos föräldrarna och byta upp mig i klädväg efter ett tag. Hade dels minskat packningen i tältet och gjort att man slipper ha så mycket att bära på. Men får väl se hur jag gör när jag packar på lördag/ söndag.
Sen är det även semesterplanerande med svärföräldrarna, som har bjudit med oss på resa till Jordanien i November när Js mamma fyller 60. Och idag fick jag godkänt från jobbet att jag kan vara ledig. Så det gick ju fint! =) Kul att ha nåt att se fram emot under hösten. Speciellt när man idag har regnoväder så att det känns som att det redan är höst. Var hemma hos dem igår och fika och fick veta lite mer om det. Skoj.

Annars var jag turist i kristianstad igår med familjen.. eller turist är väl lite att överdriva. Men gjorde ett besök på järnvägsmuseet där det just nu är scoututställning och sen gick vi genom tivoliparken (kristianstads oas) och tittade på en blomsterplantering i form av en scoutlilja, på väg till Naturum. Mamma o Pappa har inte varit där ännu så gick runt lite där och tittade. Och så blev det en fika på vårt gamla favoritfik brödboden, fikade alltid där när jag var mindre och man åkte till stan på en lördag så får alltid lite barndomsminnen där.

Idag har jag jobbat, gjort mina första löneutbetalningar. Gick bra förutom att vi glömde lägga in mig i lönesystemet. Haha, så kan det gå. Har äntligen fått inloggningen till polska banken att fungera också. Så idag kunde vi betala x antal räkningar som var förfallna.

Ikväll blir det mys och god mat med J, sen ses inte vi på två veckor och tre dagar. Han åker iväg och fiskar imorgon och kommer hem lagom till jag åker till Åhus på söndag.

Bild från Göteborg

Gbg

Hemma efter några dagar i Göteborg med familjen. Åkte upp i onsdags och kom hem igår. Kör på minisemestrar denna sommaren innan det blir storläger i två veckor från och med söndag. I Göteborg blev det shopping, besök i botaniska trädgården, åktur med paddan, gående längs hamnen och självklart Liseberg. Blev även en runda till Gekås i Ullared för ännu mer shopping. Så kom hem med en del mer än vad jag hade med mig upp. Men så ska det vara. :)

Idag har jag varit på jobbet igen i några timmar och sen blev det hem för att börja skriva packlista till WSJ. Närmar sig ju nu och därmed är det en del som ska införskaffas samt planeras för att allt som jag behöver med mig kommer med och att jag inte missar något väsentligt. Visst har ju inte allt för långt hem om jag skulle missa nåt, men ändå.

Imorgon ska jag däremot inte packa utan istället ta mig till Åhus för att fixa lite till och kolla in nya terassen hos mamma o pappa. De håller på att bygga om och nu är terassen klar, så måste kolla in hur den blev. :)

Nattbild från Prag

Prag slott

Vårt mål med 2:a dagen var att besöka slottet, vilket vi gjorde efter väldigt mycket gående då vi spontant bestämde oss för att ta oss upp på berget före. Men på eftermiddagen kom vi äntligen fram till slottet, och efter att vi köpt den lilla entrébiljetten där vi fick besöka fyra av slottsdelarna (finns totalt 10 delar man kan få besöka) kunde vi äntligen börja gå runt och upptäcka det enorma slott man ser på håll överallt i Prag.

Enormt tjock flaggstång, kolla in foten!

Katedralen St. Vitus, på slottets innergård är magnifikt stor (kan jämföras med Notre Dam.) Här sticker de gotiska tornen upp bakom något annat hus på slottsgården

Stora och fina fönster
Konsten/installationer ovanför entréerna
Inuti kyrkan
Massvis med fina fönster överallt
På väg mot Old Royal Palace
Golden Lane

Prag dag 2

Vaclavplatsen nattetid
På väg uppför stadens bergUtsikten halvvägs uppUppe!J framför nån känd o berömd flygare (som jag inte kommer ihåg namnet på)
Prags lilla kopia av eiffeltornet, strategiskt placerat uppe på berget.
Lite av utsikten från toppen av tornet.
Utsikt över Prag slott
Valde att äta lunch på en uteservering mitt i pulsen. =)
Självklart blev det öl till maten, som för övrigt blev kycklinghamburgare. Godaste jag ätit!
Uteserveringen vi åt lunch på.
Efter vår välbehövliga lunch gick vi uppför backen till slottet. Men de bilderna får ett eget inlägg då slottet var så enormt stort och tog upp resten av vår eftermiddag.

Efter att vi hade gått runt i flera timmar med både bergsbestigning och slottsvandring så gick vi hemåt för några timmars vila innan vi begav oss ut på middagsjakt. Som kvällen till ära blev på en italiensk restaurang där vi åt god pasta och drack gott vin. =) Tog sedan en kvällspromenad där jag fick nedanstående bild på ett av stadens alla torn. Finns tokmånga!

Prag i bilder -Dag 1

Tänkte få in lite bilder från Prag och vår resa. Appråpå resa blir det nog en liten tripp för mig snart igen. Familjen åkte på semester till Göteborg idag och eftersom jag bara jobbar två dagar denna veckan, idag och imorgon så passar det lite bra med att jag åker upp och joinar dem i några dagar.

J framför vårt hotell, Best Western Hotel Páv -mycket bra och fint hotell.
Astronomiska klockan
Jag framför vaclavplatsen
Karlsbron i bakgrunden
Vi
En konstig skulptur
Paus på en mysig restaurang längs vattnet, självklart dracks det tjeckisk öl.

Fler foton kommer

Hemkommen från Prag + Bröllopsbilder

Nu är vi hemma från Prag igen. Har haft några riktigt fina, härliga och underbara dagar. Blev mycket gående upp och ner längs gatorna, som inte precis är raka och plana utan snarare krokiga och lutandes och även en spontantripp upp på stadens kulle (eller berg, vet inte riktigt vad det kallas). En fantastisk utsikt fick man i alla fall över hela Prag och över Tjeckien. Har självklart även ätit gott och druckit en del öl också. Plus njutit av det fina vädret. Riktigt varmt och skönt har det varit på både dagarna och kvällarna. Det var bara igårkväll som jag behövde ha en kofta på mig, annars har man klarat sig rätt så bra utan den.

Nu har vi det roligaste framför oss att lägga över och sortera bilder på datorn. Lär ta ett litet tag, blev ju en hel del bilder både med min kamera, mobil och Js mobil.

Eftersom jag inte har lagt in Prag bilderna på datorn än så kan jag inte ladda upp några här heller, men däremot lite bilder från förra helgens bröllop istället.

Bröllopskyssen

De nygifta på väg ner för trappan.

Fick en ganska så bra plats på bordsplaceringen, kant mot honörsbordet.
Min fina pojkvän

Brudvalsen

Ikväll avslutade vi vår semester med att gå ut o äta ännu en gång, för det har vi inte alls gjort i denna veckan... Men berodde mest på att vi inte hade så mycket mat hemma och det kändes bättre att äta innan vi åkte och storhandlade. Så sagt o gjort, gick och åt på vår favorit grekiska restaurang och körde sen till Maxi o handlade. Ganska skönt att storhandla på en lördagskväll, man slipper trängseln och kan gå lite som man vill i affären. Imorgon ska jag köra till Tosselilla och sen blir det en dag där med Hanna o hennes syskonbarn. Ska bli kul, då vi haft det i tanke sen förra sommaren men var lite dåliga på att ta tag i det då.

prag imorgon

Går fortfarande inte att ladda upp bilder... så får vara tomt på bröllopsbilder här ett tag till.

Har jobbat idag, trodde när jag cyklade till jobbet imorse att jag skulle jobba till tolv, men hade lite fel och kom inte från jobbet förrän halv fem. Men förhoppningsvis har vi hunnit med allt som skulle göras tills nu och sen får jag hoppas att jag fixar det andra sen så bra som möjligt. =) Annars blir Trang nerringd. Typ när den polska momsen och arbetsgivaravgiften ska skickas in. Känner jag har väldigt dålig koll på hur jag ska göra då. :S

Ajja, det blir på måndag det. Nu ska jag fundera ut vad jag ska packa ner när jag ska packa imorgon. Sådant som vi absolut inte får glömma (pass & försäkringspapper) och sådant som jag kan ha svårt att bestämma mig för, t.ex. hur många skor som jag ska ha med mig osv. Blir 3 dagar med mycket gående, så ett par bekväma men som ändå inte är allt för varma.
Hade dessutom min pojkvän varit hemma ikväll så hade det underlättat lite i fixandet, men han tyckte det var bättre att åka hem till sina föräldrar istället..
Blir en väldigt effektiv dag imorgon iallafall, måste växla pengar, köpa skovskavsplåster och huvudvärkstabletter plus flytta bilen och packa. Stissig dag känns det som att det blir.

Bröllop

Igår var vi på bröllop i Lund. Var mycket fint, härligt och kul! Första bröllopet för min del sedan jag var typ 4 år, så var ju på tiden. =)
Bröllopsceremonin skulle egentligen varit i Lundagård vid fontänen, men eftersom det var risk för regn blev den inflyttad till AF borgen där sedan festen skulle vara. Och tur var ju det för prick fem när ceremonin skulle börja brakade det loss och regnet verkligen öste ner tillsammans med ett antal åsksmällar. Gav en ganska häftig effekt, såg ett fint par gifta sig och samtidigt bullrade det utanför. Men regn på ens bröllopsdag ska ju ge tur i äktenskapet, så det borde det verkligen bli i Niklas och Ia's.

Blev sen en lång kväll och natt med god mat, mycket dricka och festande som aldrig förr. =)

Hade tänkt ladda upp lite bilder på det fina brudparet, men uppladdningsfunktionen verkar inte fungera just nu. Så får ta det senare.

Nu ska jag kolla på sista filmen av de tre vi hyrde i fredags när vi hade film och myskväll. =)

SannaAnnas

en vardaglig blogg om vardagliga saker. :)